Дитинство - особливий період у житті кожної людини. Це час формування особистості, розвитку мислення, пам'яті, уваги, набуття першого морального та естетичного досвіду. Ось чому все те, що закладається в дитинстві, що впливає на почуття дитини, на підсвідомому рівні супроводжує людину протягом усього життя.
З насолодою і щирим задоволенням доросла людина поринає у світ свого дитинства, перегортаючи сторінку за сторінкою улюбленої книжки, розглядаючи такі знайомі малюнки в ній, з яким натхненням розповідає своєму малюкові про приємні хвилини зустрічі з цією книгою в далекі часи дитинства! У зв'язку з цим постає питання: що ж для дитини, в першу чергу, є візитною карткою дитячої книги? Без сумніву, - це ілюстрація.
Слухання - надзвичайно складний процес для дитини. І не лише тому, що вимагає напруження уваги, пам'яті, а ще й тому, що розуміння змісту прочитаного не буде повним без залучення відтворювальної уяви дитини. Це означає, що за кожним прочитаним словом, реченням в уяві малюка повинен виникати відповідний образ, пов'язаний з його попереднім життєвим досвідом, з відповідними емоційними відчуттями. Однак у дошкільника часто не вистачає такого досвіду, і тоді йому на допомогу приходить дорослий - художник-ілюстратор, який в найбільш простій і доступній формі через малюнок покаже незнайомі предмети, наочно зобразить обстановку життя людей у минулі часи, про які розповідається в художньому творі тощо.
Для того ж, щоб книга вплинула на маленького читача (слухача), збагатила його досвід, дитину необхідно вчити не лише розуміти смисл художнього твору, а й правильно розглядати, аналізувати та розуміти книжкові ілюстрації.
Художня ілюстрація впливає на розуміння тексту дітьми протягом усього дошкільного віку. Цей вплив є найбільш значним у молодшому віці, оскільки на цьому етапі розвитку малюнок для дитини відтворює дійсність, яку неможна замінити словесним описом. І хоча старші дошкільники починають розуміти фабулу казки або нескладного оповідання вже без допомоги ілюстрації, розуміння внутрішнього змісту твору, суспільного значення вчинків героїв, морального смислу їх поведінки залишається досить складним для дітей. Тому для розуміння найбільш складних моментів тексту діти мають отримати можливість звернутися до наочного зображення й простежити на ньому ті дії, взаємостосунки персонажів, в яких найбільш яскраво передається їх внутрішній зміст.
Спеціальна робота з дітьми, педагогічне керівництво, спрямоване на ознайомлення дітей не лише із змістом, а й з художньо-виразними засобами книжкової графіки, значно підвищує рівень художнього сприйняття дітей, сприяє появі інтересу й бажання розглядати ілюстрації, викликає емоційний відгук на них. Однак, слід мати на увазі, що результативність цієї роботи багато в чому залежить від правильного добору ілюстрованих книжок, які стануть предметом розгляду.
Основні принципи добору ілюстрованих книжок:
1. Врахування віку дітей, особливостей їх сприйняття, життєвого досвіду та інтересів.
2. Високохудожність твору як за змістом, так і за засобами художньої виразності, доступності їх дітям.
3. Відповідність книжкової графіки жанру та стилю літературного твору. Усі засоби виразності графіки (малюнок, колір, композиція кожної сторінки і макет книги в цілому) мають бути використані художником для передачі жанру та стилю літературного твору і збагачувати його. Зразком є такі книги, в яких художник обрав для ілюстрування такі місця тексту, що дійсно розкривають основний зміст твору, в яких яскраво передається характеристика головних героїв, їх емоційна виразність, вони мають «портретну й внутрішню схожість» з героями книги, а зображені деталі поглиблюють й уточнюють характеристику образу.
4. Дітей необхідно знайомити з різними книжками - як за формою організації та оформлення (книжка-картинка, книжка-ширма, книжка-панорама, книжка-іграшка тощо), так і за творчою манерою зображення.
Враховуючи необхідність багаторазового перечитування, пригадування раніше опрацьованих художніх творів, вихователеві потрібно звернути увагу на можливість організації такої роботи на основі ознайомлення дітей з книгами, ілюстрованими різними художниками. Це дозволить дітям більш глибоко проникнути у зміст знайомого твору, краще його запам'ятати і більш свідомо відтворювати під час переказу, драматизації тощо.
Структура заняття з художньої літератури, присвяченого порівняльному аналізу дитячих книг, в яких вміщений один і той же твір, але ілюстрованих різними художниками, у старшій групі підпорядковується такій схемі:
1. Вступна бесіда.
2. Відтворення (переказ) за допомогою ілюстрацій, вміщених у розглянутій на попередньому занятті книзі, змісту знайомого художнього твору (якщо опрацьованим твором була казка) або повторне перечитування вихователем знайомого оповідання з наступним його переказом.
3. Розгляд нової дитячої книги з метою пошуку в ній пригаданого твору.
4. Перегляд ілюстрацій за сторінками, вміщених у новій книзі з метою здійснення порівняльного аналізу їх змісту й художнього оформлення з ілюстраціями, вміщеними в раніше розглянутій книзі.
5. Вільні висловлювання дітей стосовно того, яка книга сподобалася більше і чому.
6. Рекомендації дітям щодо організації самостійної діяльності в куточку книги.
Ретельний аналіз ілюстрацій, вміщених у книзі, впливає на розвиток творчих здібностей дітей, оскільки вони мають можливість наочно бачити, як по-різному художники можуть зображувати одні й ті ж події. Це стане важливим підґрунтям для активізації відтворювальної та творчої уяви під час сприйняття художнього твору, розширить можливості дітей під час використання прийому словесного малювання, а також дозволить сформувати в дітей вибіркове ставлення до книг, з якими вони зустрічаються, виявляючи свої естетичні смаки й уподобання.