Развиваємо музичний слух у дітей дошкільного віку

Всім зрозуміло, що музика цікава і приваблива для дітей дошкільного віку. А от яку музику воліють дошкільнята, як правильно розвинути музикальність у дитини? Такі питання рідко цікавлять батьків. Сьоодні ми спробуємо на них відповисти.

Як музика впливає на дітей дошкільного віку?/Files/images/1375951881_c78783a4565f3743b83a2f4c8a6f4567.jpg

Відомо, що вже в утробі матері плід реагує на музику, особливо позитивно на класичну: Моцарт, Бах, Вівальді. Звичайно ж, на музичний смак дитину впливає середовище, в якому росте малюк, музичні уподобання батьків. Спочатку дитині подобається класична музика (більший відсоток дітей цікавиться класичною музикою), потім по мірі дорослішання додається музика з мультфільмів, музика яку він чує по радіо, телебаченню.

Розвивати слух дитини можна вже з внутрішньоутробного періоду, тобто тоді, коли дитина ще перебуває в животі мами. Йому можна включати спокійні, веселі чи сумні мелодії. Однак варто уникати великої кількості низьких частот, різких низьких і високих звуків. Це може травмувати малюка, і тоді розвиток музичного слуху у дитини може стати важким.

Розвинути музичний слух у дитини допоможуть спеціальні заняття. Найчастіше ми включаємо музику для дитини, коли вона спить або засинає. Але фахівці рекомендують давати прослухувати малюку різні мелодії в різних життєвих ситуаціях. Коли радіємо можна ставити позитивну рухливу мелодію, а коли сумно - ставити плавні меланхолійні мелодії. Можна підбирати відповідні мелодії, коли дитина їсть, спить, купається, грається. Згодом, у неї успішно розвиватиметься відчуття мелодії, ваше чадо зможе з легкістю визначати настрій мелодії.

Можна освоювати ритми мелодії, як тільки дитина почне ходити. Для цього плескайте в долоні або тупайте ногами з малюком під ритм. Насамперед потрібно навчити малюка реагувати на сильні звуки в мелодії. Наприклад, нехай топнет ногою. Однак слід підбирати такі мелодії, в яких сильні звуки не часті. В результаті, дитина має почути сильний звук і зреагувати на нього умовним сигналом.

На другому році життя, коли малюк вже почне щось говорити, можна починати розвиток музичного слуху у дитини і знайомити ваше чадо з низькими і високими звуками. Для цього можна використовувати або іграшкові музичні інструменти, або дзвіночки, або ваш власний голос. Можна використовувати такі іграшки як металофоні (металеві пластинки, по яких можна бути дерев'яними паличками), та/або сопілочка. Якщо ж у вас вдома є який-небудь музичний інструмент, наприклад, піаніно - це взагалі чудово. На прикладах звуків, які видають тварини, можна показати низькі і високі звуки.

Наприклад, можна показати, як дзижчить комарик - це дуже високі звуки, сурмить слоник - дуже низькі звуки, гавкає собачка - звуки середньої частоти. Рекомендується ці звуки супроводжувати рухом. Наприклад, нехай ваша дитина покаже, як летить і дзижчить комарик. Таким же чином нехай змалює інші звуки.

Тривалість звуку можна вивчати за допомогою олівця або ручки. Поки звучить нота, нехай дитина малює на папері лінію. А коли ваше чадо навчиться рахувати, при звучанні нотки можна вважати вголос.
Представляємо Вашій увазі декілька музичних ігор, в які можна грати з вашим малюком.

  • Гра на розвиток музичного слуху: "Вгадай, що звучить". У цю гру можна грати з дитиною від 3,5 років. Вам знадобляться різні предмети побуту. Можна на вибір, наприклад, чашка, сковорода, каструля, пластмасове відро або щось ще. Візьміть олівець за кінчик і постукайте по кожному з предметів, попередньо попросивши малюка відвернутися. Після цього попросіть дитину визначити, за якого предмети ви постукали. Спочатку він буде сам простукувати кожен предмет, пробуючи його «на слух», поки не почує потрібне звучання. Якщо він помилився, повторіть спробу. Гру можна ускладнювати, коли дитина стає старше. Наприклад, додавати нові предмети, які схожі за звучанням. Також ускладнений варіант можна додавати вгадування послідовності звуків.
  • Ще один варіант гри на розвиток слуху. Називається «Скляна пляшка». Для цієї гри знадобляться якісь ідентичні скляні предмети, наприклад, склянки, пляшки або чарки і ще металева виделка або ложка. У прикладі нижче описана гра з пляшками. Перш за все, в цю гру можна грати років з 5-6. Наберіть в пляшку певну кількість води (не до країв). Візьміть вилку або ложку за самий краєчок і постукайте по пляшці. Ваша дитина повинна повторити цей звук. Нехай набирає стільки води, скільки знадобиться для відтворення вашого звуку. Так само з цими ж предметами можна відтворювати серію звуків. Запропонуйте вашій дитині набрати в кілька пляшок різна кількість води і вибудувати їх за звучанням. Пляшки, які звучать низько, розмістити зліва і відповідно, по зростаючій, пляшки, які звучать більш високо, розташувати праворуч. Фахівці впевнені, що дитині цим цікаво буде займатися. Ускладнюючи вправу, можна вибудовувати звуки в якусь найпростішу мелодію. Перш ніж запропонувати скласти щось вашому малюкові, покажіть йому приклад і складете самі. Якщо ви граєте в цю гру часто, то ускладнювати її можна швидко. Додайте до мелодії якісь нові предмети, наприклад, дзвіночок.
  • Варіант гри на розвиток почуття ритму у дитини. «Вгадай мелодію». Грати в неї можна в будь-який зручний для вас час, тому що вам не знадобиться нічого, крім ваших долоньок і кілька вільних хвилин. Правила гри дуже прості. Згадайте якусь дитячу пісеньку або мелодію, і прохлопайте. Тобто, прохлопайте по ритму пісеньки. І не забувайте так само про манеру виконання мелодії. Коли мелодія звучить тихо, то потрібно плескати тихіше, відповідно, коли мелодія звучить голосніше, то і плескати ритм потрібно голосно. Запропонуйте малюкові вгадати мелодію за прохлопанному вами ритму. А потім нехай він сам прогавили свою. В цей раз вгадувати будете Ви.